PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Rady Gminy Bojanów odbytego w dniu 12 lipca 2022 roku

PROTOKÓŁ  z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Rady Gminy Bojanów odbytego w dniu
12 lipca 2022 roku.

W posiedzeniu uczestniczyło 8-miu członków komisji na ogólny stan 8-miu oraz zaproszone osoby wg załączonej do protokołu listy obecności.
Porządek obrad:
1.    Analiza inwestycji realizowanych przez gminę i wydatków z tym związanych.
2.    Sprawy różne.

Przewodnicząca Komisji Pani Monika Iwaszczuk otworzyła posiedzenie, przywitała uczestników, stwierdziła prawomocność obrad i przedstawiła porządek obrad, który został jednogłośnie przyjęty przez komisję.

Ad. 1
Wójt Gminy – Pan Sławomir Serafin poinformował, iż na większości realizowanych zadań inwestycyjnych wystąpią roboty dodatkowe, co jest związane ze zwiększeniem nakładów finansowych na te zadania. Na dzień dzisiejszy gmina nie dysponuje takimi środkami dlatego będzie konieczność zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację tych inwestycji.
Następnie wójt Gminy odniósł się do planowanych zadań inwestycyjnych w ramach Polskiego Ładu tj.:

1)    Modernizacji energetycznej obiektów szkół na terenie gminy.
Została opracowana dokumentacja projektowa na modernizację szkół. Tymi działaniami objęto wszystkie szkoły i przedszkole w Bojanowie. Zadanie zostanie uwzględnione w wieloletniej prognozie finansowej gminy. W tym roku zostanie zabezpieczona w budżecie gminy część środków na to zadanie, a pozostałe wydatki zostaną zaplanowane w budżecie gminy na  lata 2023 – 2024. Planujemy ogłosić przetarg i rozstrzygnąć postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w IV kwartale tego roku, aby z początkiem nowego roku przystąpić do wykonywania prac. Zadanie będzie realizowane w ramach jednej umowy z wykonawcą i w ramach jednego projektu. Kompleksowo zostanie uporządkowana we wszystkich szkołach przebudowa kotłowni z wymianą urządzeń grzewczych a w szkole w Przyszowie będzie jeszcze wymienione poszycie dachowe.

2)    Przebudowa dróg: Bojanów ul. Parkowa, Stany ul. Krochowa, Ruda ul. Wiśniowa i budowa chodnika przy drodze wojewódzkiej w miejscowości Korabina. Zadanie zostanie wprowadzone do wieloletniej prognozy finansowej gminy. W tym roku zostanie zabezpieczona część środków finansowych, a pozostała kwota zostanie pokazana  w budżecie na 2023 - 2024 rok. Dokumentacja projektowa na przebudowę tych dróg  nie została jeszcze wykonana. Na opracowanie tej dokumentacji zostaną przeznaczone środki własne gminy. Planowane jest ogłoszenie przetargu na realizacje tego zadania w I kwartale 2023 roku. Następnie Wójt Gminy – Pan Sławomir Serafin poinformował o pojawiającym się problemie  w kwestii budowy chodnika w Korabinie. Jeżeli nie wystarczy forma zgłoszenia budowy i potrzebne będzie pozwolenie na budowę to wydłuży  się termin opracowania dokumentacji. Wójt nadmienił, iż drogi zostaną uwzględnione w jednym przetargu jako wybuduj, a chodnik w przetargu zaprojektuj i wybuduj. Kierownik Referatu Infrastruktury Technicznej tut. urzędu– Pan Robert Sałęga nadmienił iż korzystniejszym rozwiązaniem będzie opracowanie dokumentacji projektowej na budowę chodnika ze środków własnych gminy i ogłoszenie przetargu na budowę chodnika. Skarbnik Gminy  - Pani Beata Stolarz zasygnalizowała, iż wprowadzenie do budżetu gminy zadania budowy chodnika  w Korabinie wymaga porozumienia z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich. Przewodniczący Rady Gminy – Pan Emil Bieleń wyraził pogląd, iż bardziej racjonalna była by budowa chodnika w połączeniu z remontem drogi wojewódzkiej, bo w przyszłości  może to ze sobą kolidować. Podkreślił, iż  remonty dróg wojewódzkich nie są  naszymi inwestycjami  a wykładamy własne środki finansowe na te zadania.

3)    Budowa odwiertu wód leczniczych w miejscowości Stany.
Zadanie zostanie wpisane do wieloletniej prognozy finansowej gminy. W tym roku budżetowym planuje się zabezpieczyć kwotę 50.000,00 zł a pozostała kwota zostanie uwzględnia w budżecie na przyszły rok.  Procedurę przetargową na to zadanie planuje się przeprowadzić w tym roku.
Następnie Wójt Gminy poinformował, iż gmina będzie aplikować o środki z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich  na budowę drogi w Kozłach i należy wykonać dokumentację projektową na budowę tej drogi. Do połowy sierpnia br. musimy zabezpieczyć środki finansowe na tą dokumentację..

Wójt nawiązał do sprawy budowy chodnika przy drodze wojewódzkiej w Bojanowie. Poinformował o przedłużającej się procedurze uzgodnień z Polskimi Kolejami Państwowymi w Krakowie odnośnie wejścia w teren zasobów PKP.
Dalej Wójt Gminy – Pan Sławomir Serafin poinformował, iż firma AQATECH będąca wykonawcą budowy sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Stany, ul. Krochowa i Przyszów wniosła do Sądu w Nisku wniosek o doszacowanie inwestycji w związku ze wzrostem cen materiałów i wypłatę dodatkowego wynagrodzenia. Po ugodzie sądowej gmina wypłaci na rzecz tej firmy dodatkowo kwotę 350.000,00 zł. Takie środki finansowe nie były planowane w budżecie gminy, dlatego zachodzi konieczność zaciągnięcia zobowiązania na to zadanie.

Wójt Gminy nawiązał do kwestii budowy sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Pietropole. Poinformował o problemie urządzenia pomiarowego przepompowni ścieków, które zostało uszkodzone. Urządzenie to zostanie wymienione i wówczas będzie możliwość wykonania przyłączy do sieci kanalizacji. Wójt Gminy poinformował o otrzymanej dotacji na dofinansowanie modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych. Nasza gmina uzyskała od Zarząd Województwa Podkarpackiego  wsparcie finansowe w kwocie 110.000,00 zł na drogę w miejscowości Stany i Przyszów.

Następnie Wójt Gminy – Pan Sławomir Serafin odniósł się do budowy basenu przyszkolnego w Stanach i poinformował o wydłużającym się terminie zakończenia tej inwestycji. Nadmienił, iż prace dodatkowe na tym obiekcie zostały wyliczone na kwotę 700.000,00 zł. Sprawa wynagrodzenia za dodatkowe prace będzie jeszcze analizowana z wykonawcą. Na posiedzeniu analizowano również sprawę budowy bieżni i placu zabaw przy szkole w Bojanowie.

Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz poinformowała o zleceniu dodatkowych zadań na tej inwestycji. tj.  wykonanie odwodnienia i oświetlenia oraz zwiększono zakres wyposażenia placu zabaw. Roboty dodatkowe na tym obiekcie opiewają na kwotę 250.000,00 zł i będzie konieczność zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację tego zadania.
Wójt Gminy powiedział, iż Skarbnik Gminy przygotuje informację o wysokości brakujących środków finansowych, niezbędnych do realizacji inwestycji i planowanej wysokości zaciągnięcia zobowiązanie finansowego na ten cel.
Komisja na posiedzeniu jednogłośnie wyraziła pozytywną opinię w przedmiocie planowanego zaciągnięcia zobowiązania finansowego i zwiększenia deficytu budżetu gminy na 2022 rok.

Ad. 2
Z uwagi na wzrost cen energii elektrycznej Wójt Gminy poddał pod dyskusje sprawę oświetlenia boisk sportowych na terenie gminy oraz skrócenia czasu oświetlenia ulicznego w okresie zimowym. Kierownik Referatu Infrastruktury Technicznej – Pan Robert Sałęga nadmienił, iż oświetlenie na boiskach sportowych w okresie wakacji jest włączone do godz. 23.00, a w pozostałym   do godz. 21.00. Wójt zasugerował, aby w okresie zimowym od listopada do lutego skrócić czas włączenia oświetlenia ulicznego do godz. 21.00. Komisja  przychyliła się do propozycji w sprawie oświetlenia ulicznego. Następnie Wójt Gminy nawiązał do sprawy wyodrębnienia w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki na kolejny rok.

Skarbnik Gminy zasygnalizowała, iż  co rok jest obniżana wysokość zwrotu z budżetu państwa części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego. Przewodniczący Rady Gminy – Pan Emil Bieleń wyraził pogląd, iż w takiej sytuacji należy odstąpić od funduszu sołeckiego.

Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz odniosła się do kwestii budżetu gminy i dokonywanych zmian w uchwałach budżetowych. Zaznaczyła, iż  Regionalna Izba Obrachunkowa  przy badaniu zgodności z prawem przedmiotowych uchwał nie zarzuca nieprawidłowości. Budżet gminy jest jawny i przejrzysty a przedkładane sprawozdania są odzwierciedleniem jego wykonania. Skarbnik podkreśliła, iż przy realizacji wykonania budżetu  kieruje się przede wszystkim dbałością o gospodarką finansową  gminy.

Nadmieniła, że jeżeli radni mają jakieś zapytania bądź uwagi w przedmiocie uszczegółowienia realizacji  budżetu to zaprasza ich do urzędu gminy celem wyjaśnienia tych spraw.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca Komisji – Pani Monika Iwaszczuk zamknęła obrady posiedzenia Komisji.

Na tym protokół zakończono.
Protokolant: Elżbieta Pakuła


Przewodnicząca Komisji Finansów i Rozwoju

                                Monika Iwaszczuk


Wytwarzający/Odpowiadający: Administrator 2022-07-27
Udostępniający: Administrator 2022-10-25
Liczba odwiedzin: 468
Pokaż rejestr zmian
Nr Tytuł Udostępniający Data
2 PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Rady ... Administrator 2022-10-25 06:39:29
1 PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Rady ... Administrator 2022-07-27 11:17:35